Elon vs. Tesla: När ett personligt varumärke hotar en biljonvärdering

Jag hoppas du gillar artikeln. Vill du att mitt team sköter din marknadsföring? Klicka här.

Av 

Tilda Valeus Feldt
| Co Founder av Movesocial
juli 9, 2025
tesla

Tesla har alltid varit mer än ett bilföretag. Det har varit en symbol för framtidstro, teknisk innovation och Elon Musks visionära ledarskap. Men vad händer när just den visionären, företagets främsta tillgång, plötsligt blir dess största risk? Ur ett marknadsföringsperspektiv är detta ett unikt case som alla varumärkesstrateger bör följa.

Lärdom 1: När grundaren ÄR varumärket

Elon Musk har aldrig behövt köpa traditionell reklam. Hans persona har varit Teslas mest kraftfulla marknadsföringsmotor. Miljontals fans, följare och journalister har förstärkt hans visioner globalt, gratis. Men när Musks offentliga engagemang tar politiska dimensioner, uppstår en ny realitet: han har blivit en polariserande figur. Från hjälte till åsiktsmaskin.

Att bygga ett varumärke kring en grundares karisma ger enormt genomslag, men det gör också varumärket sårbart. Vad händer när grundarens värderingar inte längre speglar kundernas?

Lärdom 2: Varumärkespositionering vs. politisk profilering

Musks alltmer öppna politiska ställningstaganden har lett till ett skifte i Teslas kundbas. De progressiva early adopters som först drev varumärkets tillväxt har börjat ta avstånd. Samtidigt lockar Tesla nya, ideologiskt lojala kunder. Om ryktena stämmer och Musk funderar på att starta ett eget politiskt parti, hur påverkar det försäljningen globalt?

Att tydligt ta ställning kan skapa lojalitet, men också exkludering. Att koppla ett varumärke till en polariserande figur innebär att varje köp blir ett ideologiskt ställningstagande.

Lärdom 3: Storytelling i framtidens tjänst

Trots försäljningsras, minskad vinst och kritik mot Cybertruckens lansering värderas Tesla till nära 1 biljon dollar. Hur? Marknaden köper inte dagens siffror, den köper berättelsen om framtiden: självkörande robotaxis, Optimus-robotar, och Teslas AI-framsteg.

En stark framtidsberättelse kan väga tyngre än nuvarande siffror. Men även storytelling har en gräns. Om förtroendet för ledaren sviktar, sviktar också berättelsen.

Slutsats: En varumärkesrisk i realtid

Tesla visar med all tydlighet att ett starkt personligt varumärke kan lyfta ett bolag, men också hota dess framtid. För oss som arbetar med varumärken är detta ett skolboksexempel på varför man måste ha:

  • En policy för relationen mellan företagsledningens privata åsikter och företagets identitet.
  • En breddad varumärkesplattform som inte vilar på en enda individs axlar.
  • En krisplan för att hantera personbunden PR-risk.

När Elon Musk talar, rör sig marknader. För Tesla är det både en välsignelse och en förbannelse. Frågan är hur länge varumärket kan fortsätta att vara större än personen bakom det.

Vill du ha
mer trafik?

Hej, vi är Movesocial. Vi lever för att skapa digital framgång. Så, är ditt företag nästa?

Om Movesocial

Karl och Tilda är grundarna av Movesocial och startade sin första e-handel redan 2016, där de sålde till över 65 länder. Med certifieringar och partner med Google, Meta, Shopify, LinkedIn och TikTok har de byggt en gedigen grund av digital expertis. Movesocial har hjälpt kunder att generera över 250 miljoner kronor i omsättning genom strategisk marknadsföring som kombinerar kreativitet och resultatfokus. Karl och Tilda har, tillsammans med sitt team, gjort Movesocial till en byrå som driver mätbara framgångar för företag i alla storlekar.

Redo att lyfta
ditt företag?

Hej, vi är Movesocial. Vi lever för att skapa digital framgång. Så, är ditt företag nästa?

Vet inte vart du ska börja?
Ansök om ett strategisamtal

Relaterade artiklar

Mer trafik? Klicka här & se hur!
Se hur vår byrå kan driva mer trafik
till din hemsida